نمایشنامه بدون خداحافظی(نغمه ثمینی)

عنوان : بدون خداحافظی

 

نویسنده: نغمه ثمینی

 


ادامه مطلب
درباره : آیینی و سنتی , دانش آموزی , ب , ایرانی , نغمه ثمینی ,
بازدید : 2718
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

دانلود نمایشنامه رازها و دروغ ها ( نغمه ثمینی )

عنوان : رازها و دروغ ها

 

نویسنده : نغمه ثمینی

 

Image result for ‫نغمه ثمینی‬‎


یاداشتی بر نمایشنامه :
جام جم آنلاين: نمایش رازها و دروغها از شبی که مسیح را به خانه «تیافا» کاهن یهودی بردند و پترس تا خروس خوان 3بار استادش را انکار می کند ، آغاز می شود.
آن هم در خانه آهنگری که 3میخ صلیب عیسی را از خود مسیح گرفته است ... نغمه ثمینی در نوشتن این نمایشنامه با بهره گیری از زبانی که در ورطه گزاف و پراکنده گویی در آثار تاریخی اتفاق می افتد ، پرهیز کرده و به زبانی دوست داشتنی به صحنه می رسد و نگرانی آغاز مخاطب را، که با متنی سخت بیهوده روبه رو است را پاک می کند. همچنین نویسنده در پرداخت اثر نیز موفق بوده و با توالی درست صحنه ها مخاطب را با اثر درگیر کرده و تا انتهای نمایشنامه به همراه می برد؛ اما آنچه مورد چالش است ، محتوای اثر می باشد. دغدغه اصلی نویسنده مساله ای انسانی دینی است . او با طرح قصه دختر کولی جوان که مدعی است الهاماتی از آسمان به وی شده است ، سعی بر آن دارد که اختلاف میان پیامبران و کسانی که بعد از آنان صاحبان دین می شوند را نشان دهد. همان گونه که با ظهور مسیح ، کاهنان یهود حاضر به نپذیرفتن آن نشدند ، الهامات دختر کولی از طرف کلیسای جامع پذیرفته نمی شود و همانگونه که پترس مسیح را انکار کرد در اینجا نیز راهب جوان ، دختر کولی را انکار می کند. نغمه ثمینی بر آن است تا نگاهی منتقدانه به جزم اندیشی پیروان رسمی پیامبران داشته باشد که حاضر به پذیرفتن ارتباط دیگران با آسمان نیستند؛ اما وی از این نگاه غافل است که اگر آن دایره جزم اندیشی برداشته شود ، بازار مکاره ای به وجود خواهد آمد که هر کس مدعی خواهد شد که با آسمان در ارتباط است و می تواند دست به عوام فریبی زده و چه با بشر به بلایی دامنگیرتر از آن جزم اندیشی ها گرفتار شود. البته منظور دفاع از جزم اندیشی نیست ؛ اما نداشتن قانون هم نمی تواند راهگشا باشد. نکته بعدی که به ذهن مخاطب می رسد، این است که نویسنده جایگاه اندیشه ای مشخصی ندارد. یا به جریان دختر کولی و مسیح نگاه درون دینی دارد یا بیرون دینی . در قسمت هایی از نمایش سوال هایی مطرح می شود که طرح این سوالها از نگاه درون دینی خطا و گناه محسوب می شود و حال این که جوابی درون دینی به این سوالها داده می شود که این نداشتن سنخیت محتوای اثر را دچار چالش می کند. به عنوان مثال پرسشها و مسائلی که سرباز رومی مطرح می کند (که وقتی عیسی ناصری به دنبال نجاری بود، من در کوه به دنبال خدا می گشتم ...) اما در مقابل «یونا» از نگاه نویسنده جوابی کاملا درون دینی به این مساله می دهد و این برای نویسنده ای که در زمانی زندگی می کند که اندیشه های دینی و انسانی گسترش یافته است ، نشانه ای از ضعف یا کم توجهی نسبت به این مقولات است . در این اثر پانته آ بهرام ، احمد ساعتچیان و پیام دهکردی در نقش های خود با قوت حضور پیدا کرده اند و با آن که در نمایش 2اتفاق در 2زمان و دو گونه متفاوت بازی را می طلبید از پس آن برآمدند و بازی قابل پذیرشی را ارائه دادند. کیومرث مرادی ، کارگردان اثر، تنها با بهره گیری از دکور ، بازیگران را به این سو و آن سو هدایت می کند و تنها در چند لحظه مانند صحنه ای که دخترک به صلیبی کج مطلوب است و انگشتی رو به زمین و انگشتی رو به آسمان دارد ، خلاقیتی بصری را در صحنه نشان می دهد و در مابقی لحظات تنها به هدایت بازیگران دل سپرده است . به نظر می آید که کارگردان می توانست با توجه به باورپذیری مخاطب ، از بیرون رفتن متعدد بازیگران برای تعویض لباس به پشت صحنه پرهیز کرده و به ریتم نمایش کمک کنند. در مجموع تنها متن و بازیها در ذهن مخاطب جای گرفته و کارگردان چندان پررنگ به چشم نمی آید. پیام فروتن ، طراحی صحنه پراغراق ؛ اما کم فایده را برای نمایش انجام داده است .

ادامه مطلب

قالب وبلاگ